Pagina instellingen

Tekstgrootte

  • Home
  • Info Open dag/ Aanmelden
  • Onze school
    • Missie en visie
    • Passend onderwijs
    • Team
    • Groepsinfo
    • Fotoalbum
    • Stichting Uniek
  • Praktisch
    • Kalender/Agenda
    • Schooltijden
    • Vakantierooster 2022-2023
    • Schoolgids
    • Bolderikbrief/Post
    • Infoboekje groep 1/2
    • Aanmelden leerling
    • Verlofaanvraag
    • Ziekmelding
    • Stichting Leergeld
    • VluchtelingenWerk Altena
  • Ouders
    • Medezeggenschap
    • Oudervereniging
    • Overblijf Lunch/continurooster
    • Buitenschoolse opvang
    • Ouderportaal Parnassys
    • Social schools
    • School Ondersteunings Profiel
    • Protocol schorsen en onaanvaardbaar gedrag
    • Protocol Social Media
  • Leerlingen
    • Leerlingenraad
    • Oefenen Spelling
    • Oefenen allerlei
  • Veiligheid
    • Respect protocol
    • Klachtenregeling/Vertrouwenspersoon
    • Centrum Jeugd en Gezin
    • Privacy
    • Medicijngebruik
    • Bedrijfshulpverlening
    • Protocol Agressie en seksuele intimidatie
    • Protocol Social Media
    • Protocol schorsen en onaanvaardbaar gedrag
  • Contact
Bolderikbrief/Post
Info
Groepsinfo
Aanmelden

Klachtenregeling/Vertrouwenspersoon

Klachtenprocedure

Vanzelfsprekend streven we een goed contact na met u als ouder. Onverhoopt kan het toch gebeuren dat een en ander niet naar uw wens is verlopen. Hiervoor zijn klachtenregelingen opgesteld en wel de volgende:
-Protocol interne klachtafhandeling

Als er onverhoopt toch klachten zijn vindt er een adequate afhandeling plaats. In

eerste instantie vindt de klachtbehandeling plaats binnen de school. Volgens 
afspraken, vastgelegd in het protocol “interne klachtafhandeling”, wordt het bestuur ingeschakeld.

In onderstaande gevallen kan het intern klachtenprotocol gebruikt worden.

1. Klachten aangaande communicatie, begeleiding en schoolbeleid.

2. Klachten aangaande agressie, geweld, discriminatie, seksuele intimidatie en

ander ongewenst gedrag.

Behandeling van klachten vindt eerst intern plaats en kan bij een niet bevredigend
resultaat uiteindelijk daarna bij de klachtencommissie van Stichting Uniek 
plaatsvinden.
Alle scholen onder het bevoegd gezag hebben aansluiting bij:

de landelijke Klachtencommissie voor het katholiek Onderwijs te Woerden en is te bereiken via: 070-3925508  

De schoolcontactpersoon voor klachten en de vertrouwenspersoon.
De schoolcontactpersonen en de vertrouwenspersoon zijn er voor iedereen die met 
de school te maken heeft. Dus leerlingen, ouders, leerkrachten, maar ook onderwijsondersteunend personeel en stagiaires kunnen, wanneer het nodig is, terecht bij de schoolcontactpersoon of vertrouwenspersoon.

Eerst zelf proberen
Wanneer er een probleem ontstaan is, dan is overleg met de betrokkene de eerste 
stap die gezet moet worden. Misschien is diegene zich er nog niet bewust van dat er  een probleem is, of heeft hij/zij zich niet gerealiseerd dat het zo’n belangrijk punt is.
Of….. misschien is er wel sprake van een misverstand. Het is belangrijk dat de klager 
in een eerste toenadering niet beschuldigend te werk gaat, maar rustig uitlegt met voorbeelden wat (voor hem/haar) het probleem is.

Wanneer de schoolcontactpersoon of vertrouwenspersoon inschakelen?
Als het overleg met de betrokkene te weinig oplevert; als de klager geen gehoor 
vindt en ook geen hulp vindt bij een leerkracht/collega/directie om naar de betreffende persoon toe te stappen of als de klacht te maken heeft met ongewenst gedrag, dan kan de klager terecht bij de schoolcontactpersonen of de vertrouwenspersoon.

Wat wordt bedoeld met ongewenst gedrag? 
Als er sprake is van ongewenst gedrag, kan het te moeilijk zijn om rechtstreeks contact op te nemen met de betrokkene. Bij ongewenst gedrag kan gedacht worden aan: (seksuele) intimidatie; racisme; agressie en geweld (verbaal en/of fysiek); diverse vormen van pesten; andere zaken die leren of werken onaangenaam of onmogelijk maken.

Wat doen de schoolcontactpersonen / vertrouwenspersoon?

o luisteren naar de klacht;

o helder krijgen waar het om gaat;

o nagaan of geprobeerd is de klacht(en) met alle betrokkenen op te lossen;

o in geval van ongewenst gedrag zal de contactpersoon doorverwijzen naar de vertrouwenspersoon;

o samen eventueel zoeken naar bevredigende mogelijkheden om de klacht aan te pakken. Dit kan zijn het eventueel verwijzen of opvang regelen of het begeleiden bij het indienen van een klacht.

o tenslotte zal de schoolcontactpersoon/vertrouwenspersoon zich op de hoogte stellen of de aanleiding van de klacht daadwerkelijk is weggenomen.

De schoolcontactpersoon en de vertrouwenspersoon kunnen dus beiden als eerste aanspreekpunt dienen. De schoolcontactpersonen en/of vertrouwenspersoon zullen zich hierbij discreet, objectief en onafhankelijk opstellen. Zij zijn voor de uitvoering van hun taak verantwoording verschuldigd aan het bevoegd gezag. Voor de vertrouwenspersoon van Stichting Uniek geldt dat hij geen aangifte- of meldplicht heeft.

Wie? 
Bij een klacht kan de klager kiezen of hij/zij naar de schoolcontactpersoon van de school wil gaan of naar de vertrouwenspersoon van Stichting Uniek.
Hiervoor kunt u terecht bij:

• De schoolcontactpersoon voor klachten op onze school

- teamleider bovenbouw: Ilona de Leeuw 0162-402431

• De vertrouwenspersoon van Stichting Uniek is te bereiken bij 
- GGD West-Brabant/Breda Doornboslaan 225-227 4816 CZ Breda 076-5282241 (Bereikbaar op alle schooldagen van 08.30 uur 17.00 uur)

Bezoekadres Stichting Uniek: Centraleweg 16  4931 NB Geertruidenberg
Telefoonnummer: 0162 51 02 62
Emailadres: info@stichting-uniek.nl
Postadres: Postbus 122  4930 AC  Geertruidenberg

 

Stichting Uniek

Aanmelden

Social Schools

Parnassys


Contact

Bs de Bolderik 
Beatrixstraat 68
4273 ET Hank
Telnr. 0162-402431
Info@bsdebolderik.nl
Directeur: Cisca van der Pluijm 
Mob telnr. 06-40519782

Algemeen

 

© 2018 Social Schools
Alle rechten voorbehouden

  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools