Pagina instellingen

Tekstgrootte

  • Home
  • Info Open dag/ Aanmelden
  • Onze school
    • Missie en visie
    • Passend onderwijs
    • Team
    • Groepsinfo
    • Fotoalbum
    • Stichting Uniek
  • Praktisch
    • Kalender/Agenda
    • Schooltijden
    • Vakantierooster 2022-2023
    • Schoolgids
    • Bolderikbrief/Post
    • Infoboekje groep 1/2
    • Aanmelden leerling
    • Verlofaanvraag
    • Ziekmelding
    • Stichting Leergeld
    • VluchtelingenWerk Altena
  • Ouders
    • Medezeggenschap
    • Oudervereniging
    • Overblijf Lunch/continurooster
    • Buitenschoolse opvang
    • Ouderportaal Parnassys
    • Social schools
    • School Ondersteunings Profiel
    • Protocol schorsen en onaanvaardbaar gedrag
    • Protocol Social Media
  • Leerlingen
    • Leerlingenraad
    • Oefenen Spelling
    • Oefenen allerlei
  • Veiligheid
    • Respect protocol
    • Klachtenregeling/Vertrouwenspersoon
    • Centrum Jeugd en Gezin
    • Privacy
    • Medicijngebruik
    • Bedrijfshulpverlening
    • Protocol Agressie en seksuele intimidatie
    • Protocol Social Media
    • Protocol schorsen en onaanvaardbaar gedrag
  • Contact
Bolderikbrief/Post
Info
Groepsinfo
Aanmelden

Missie en visie

Missie van onze school

Missie-kern
Onze school is een katholieke school voor kinderen van 4 t/m 12 jaar . Wij hanteren het leerstofjaarklassensysteem met veel aandacht voor het individuele kind. Onze school staat open voor  leerlingen van alle religies die aangemeld worden door hun ouders/verzorgers (tenzij het schoolondersteuningsprofiel verheldert dat wij een kind de juiste ondersteuning c.q. het juiste onderwijs niet kunnen bieden). Belangrijke doelen die wij nastreven zijn:

  • leerlingen ontwikkelen zich naar hun mogelijkheden
  • leerlingen leren op goede wijze met anderen omgaan
  • leerlingen krijgen de ruimte zich persoonlijk te ontwikkelen
  • ontwikkelen van de basisvaardigheden
  • 21st century skills ontwikkelen

Kinderen die de Bolderik hebben bezocht zijn in staat de overstap naar het voortgezet onderwijs te maken en beheersen voldoende sociale vaardigheden  zodat zij zich verder las volwaardige, betrokken en actieve deelnemers van de maatschappij kunnen ontwikkelen.
De vakken taal en rekenen blijven een belangrijke plaats innemen. Daarnaast willen we meer aandacht besteden aan creatieve en culturele vakken.
 
Onze kernwaarden zijn:
1. Onderwijs op maat
Zoveel als mogelijk bieden wij onderwijs op maat. In een leerrijke omgeving kan een kind zich op de Bolderik ontplooien binnen alle mogelijkheden en talenten die het in zich heeft. We maken binnen ons onderwijs gebruik van zowel de verschillen als van de overeenkomsten tussen kinderen.
2. Goed pedagogisch klimaat.
Behalve goede leerresultaten hebben wij ook als doel het ontwikkelen  en vergroten van het zelfvertrouwen, de zelfstandigheid en de zelfredzaamheid. Zowel weerbaarheid als tolerantie en respect zijn daarbij belangrijk. Het scheppen van een veilig pedagogisch klimaat is hiervoor een voorwaarde, 
3. Samen leren, werken en spelen staan centraal.
Kinderen leren van elkaar door op een doelmatige én plezierige manier met elkaar te spelen en te werken.
4. T.O.P.P. team
Het team van leerkrachten op de Bolderik is Talentvol, Ontwikkelingsgericht, heeft een Professionele houding en werkt met Plezier.
5. Uniek
Als één van de zeven scholen van Stichting Uniek beschouwen wij ieder kind als uniek. Ieder kind heeft de behoefte zelf dingen te ontdekken, richting te geven aan eigen ontwikkeling en wil zelfstandig handelen, kortom wil autonoom zijn.​
 

De kernwaarden van de Bolderik kun je terugzien : 

  • in een warme, open en ordelijke sfeer, waarbinnen leerlingen zich welkom en prettig voelen
  • in een duidelijke structuur
  • in een hoog ambitieniveau m.b.t. het behalen van resultaten waardoor kinderen uitgedaagd worden
  • het welbevinden van kinderen wordt nauwlettend bewaakt
  • ouders zien wij als partners in de school met wie wij open communiceren  en samenwerken
  • binnen het team is waardering voor elkaar en we maken gebruik van elkaars kwaliteiten
  • het team werkt vanuit een gezamenlijke visie, die richtinggevend is in denken en handelen en zichtbaar is in de school
  • gedurende het leerproces krijgen kinderen steeds meer verantwoording
  • De Bolderik is een lerende organisatie; het team blijft in ontwikkeling en staat open voor een continue leerproces. Intern wordt deze ontwikkeling gestimuleerd  door studiebijeenkomsten, vergaderingen, samenwerken,  kennis delen met collega-scholen
  • de maatschappij wordt  "in de school" gehaald in de vorm van workshops, gastlessen, excursies en/of andere culturele activiteiten     
  • In het jaarplan beschrijven we jaarlijks onze doelen en de daaruit voortvloeiende activiteiten.                                               

Wat zijn onze kernkwaliteiten?
Op de Bolderik heerst een warme, open sfeer met oprechte belangstelling voor elkaar. Door het creëren en vasthouden  van een ordelijke omgeving met voldoende structuur, bieden wij de leerlingen een veilige rustige werkomgeving waar op een fijne manier gewerkt kan worden. Het team van de Bolderik kenmerkt zich door passie voor het vak en liefde voor kinderen; er is een zeer hoge mate van  betrokkenheid bij het kind en bij zijn context. Wij zijn een lerende organisatie  die zich bewust ontwikkelt en die open staat voor onderwijsvernieuwingen. We werken met moderne methoden, toetsen en onderwijsmiddelen.

Visie van onze school

Visie op lesgeven
Het lesgeven is de kern van ons werk. We onderscheiden pedagogisch en didactisch handelen, hoewel beide facetten van ons werk feitelijk onscheidbaar zijn. Van belang daarbij is: oog hebben voor het individu, een open houding, wederzijds respect en een goede relatie waarin het kind zich gekend weet. Belangrijke noties zijn: betrokkenheid, zelfstandigheid, overdragen van kennis en vaardigheden, orde en structuur, autonomie van leerlingen, werken vanuit verschillen én overeenkomsten, inspireren en enthousiasme en plezier.
Gelet op de didactiek vinden we de volgende zaken van groot belang:

  • we maken gebruik van het directe instructiemodel
  • we bereiden de lessen goed voor
  • we werken volgens het drie-stromen model
  • de instructie is kort en kwalitatief goed
  • leerlingen krijgen ruimte om zelfstandig én om samen  te werken.
  • we maken intensief gebruik van het digi-bord om de lessen te ondersteunen.                                                                     

Visie op leren
Kinderen leren doordat ze nieuwsgierig zijn. De school biedt kinderen de mogelijkheid om kennis op diverse manieren te verwerven. De leraren geven instructie en kinderen mogen zich dat op verschillende manieren eigen maken. Dat kan zijn door lessen alléén te maken of met anderen samen. Kinderen die korte instructie nodig hebben, kunnen zelfstandig aan het werk. Voor de kinderen die meer instructie nodig hebben, wordt gebruik gemaakt van de verlengde instructie aan de instructietafel. Het leren kan bemoeilijkt worden door extra ondersteuningsbehoeften. Voor deze kinderen is een zorgstructuur opgezet.                                                              

Visie op identiteit
Onze school is een katholieke basisschool. Wij schenken aandacht aan bidden, catechese, vieringen, communie, vormsel, gezinsvieringen en godsdienstige projecten. De leerkrachten benaderen de kinderen vanuit een open houding en we accepteren daarom ook andere denkwijzen en opvattingen.  

Visie op 21st century skills
Wij willen leerlingen een samenhangend geheel van vaardigheden meegeven waardoor ze optimaal kunnen functioneren in de 21st eeuw. We onderschrijven in de eerste plaats het belang van een kennissamenleving en gaan ervan uit, dat kennis altijd en overal voorhanden is. Daarnaast beseffen we dat het in de kennissamenleving ook gaat om kenniscreatie en -constructie, om innovatie. In de derde plaats is het een feit dat de ontwikkeling van digitale middelen en media globale grenzen vervagen en het delen van kennis en het met elkaar (daarover) communiceren een steeds centralere speelt in onze (toekomstige) samenleving. Op onze school willen we daarom gericht aandacht besteden aan de 21st century skills:

  • Samenwerking en communicatie
  • Kennisconstructie
  • ICT gebruik
  • Probleemoplossend denken en creativiteit
  • Planmatig werken

De gerichtheid van onze school op de 21st century skills heeft gevolgen voor de deskundigheid van de leraren, voor ons aanbod, voor onze middelen (digitale leermiddelen) en onze organisatie (inclusief didactiek en klassenmanagement). Het laatste aspect vraagt ook om een doordenking van de rol van de leraar, de rol van de leerling en de rol van de ouders/verzorgers.
De 21st century skills zullen we de komende jaren gaan verwerken in ons jaarprogramma en ze worden zichtbaar gemaakt in onze teamkamer.

Meer informatie over ons onderwijs vindt u in onze Schoolgids en natuurlijk op deze website.

Stichting Uniek

Aanmelden

Social Schools

Parnassys


Contact

Bs de Bolderik 
Beatrixstraat 68
4273 ET Hank
Telnr. 0162-402431
Info@bsdebolderik.nl
Directeur: Cisca van der Pluijm 
Mob telnr. 06-40519782

Algemeen

 

© 2018 Social Schools
Alle rechten voorbehouden

  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools