Groep 4
Welkom in groep 4
Momenteel werkt de hele week juf Isa in groep 4. Helaas is juf Jeanette ziek.
We wensen juf Jeanette veel beterschap!
We beginnen iedere dag om 8.30u. met een kwartier “lekker lezen”.
Ook staat er dagelijks voorlezen op het programma en mogen er kinderen vertellen over hun boek.
Gym:
Groep 4 gymt het eerste halfjaar op maandag.
De kinderen hebben gymkleding en schoenen nodig voor de gymles.
Fruit eten in de pauze:
Tijdens het buiten spelen eten we ons fruit.
De kinderen hebben de tijd vooral nodig om even te spelen en te rennen. Geef daarom niet teveel mee.
Lunch:
Tussen de middag, om 12.00u, eten we ons brood in de klas. We gaan eerst even rustig samen eten en aansluitend nog even lekker naar buiten. We proberen uiteraard elk kind voldoende tijd te geven om het brood op te eten en wat te drinken.
Klassenouder:
Onze klassenouder helpt ons met de activiteiten die in de loop van schooljaar plaatsvinden. We hebben vast wel eens meer hulp nodig, bijvoorbeeld voor een excursie. In dat geval leest u het op Social Schools.
Waar kunt u uw kind bij helpen in groep 4?
-Lezen: denk aan voorlezen, samen lezen, lid worden van de bibliotheek en kies dan leuke en interessante boeken; denk bijvoorbeeld aan Toneelleesboeken, Junior informatieboeken of Wist je dat-boeken. Het belangrijkste is dat de kinderen plezier in het lezen houden en lekker veel lezen! (klik hier voor meer leestips)
-Wij werken met de nieuwste versie van Estafette. Deze methode is een vervolg op Veilig Lerem Lezen.
-Rekenen:
-De kinderen leren in de loop van het schooljaar de tafels 1 t/m 10. Het is erg belangrijk dat ze deze aan het einde van het schooljaar beheersen.
-U kunt ook helpen bij het oefenen van de plus en min-sommen t/m 10, zodat uw kind ze snel uit het hoofd kent. Dat helpt bij het aanleren van de sommen die we dit schooljaar leren.
We gaan in groep 4 door tot de 100.
-Leer en laat uw kind zelf klokkijken: de hele uren, halve uren, kwartieren, tien voor/over, vijf voor/over en de hele minuten oefenen. Hoe meer ze dat zelf doen en zelf gebruiken hoe makkelijker het is om er op school mee te rekenen. Want hoe laat is het over een uur? En hoe veel tijd hebben we nog? Hoe lang duurt een schooldag? We werken met digitale en analoge tijden.
-Spelling: We gebruiken de methode Nieuw Nederlands Junior Spelling.
-Taal: We gebruiken de methode Nieuw Nederlands Junior Taal. Met deze methode maken de kinderen iedere vier weken een taalproduct. De ene keer bijvoorbeeld een prentenboek of een reisverslag, de andere keer een podcast. Ze lezen teksten, praten erover, schrijven zelf en verbeteren samen. Zo ervaren ze echt wat ze met taal kunnen doen. Dit alles in samenhang met de nieuwe methode voor Spelling.
We proberen de kinderen zoveel mogelijk zelfstandig te laten zijn. Zelf dingen regelen en zelf tot oplossingen laten komen. Uiteraard kunnen ze dat ook van elkaar leren en helpen ze elkaar ook. Ze maken hun eigen werk en we kijken het samen na, daarbij zien ze dan zelf hun vergissing. Daar leren ze van.
Materialen
Van school krijgt uw kind een schrijfpotlood en een rollerpen. De kinderen hebben in groep 3 een etui gekregen met kleurpotloden, gum, plakstift en een schaar. Deze gaat alle schooljaren mee naar de volgende groep. We hebben ook viltstiften (vanaf groep 4) en een liniaal in ons laatje.
Meer informatie
We proberen u uiteraard van alles goed op de hoogte te houden. Houdt daarom de berichten op Social Schools en in de Bolderikbrief in de gaten. Via Parnassys kunt u de vorderingen van uw kind bijhouden.
Uiteraard bent u altijd van harte welkom om na school even binnen te lopen als u vragen heeft, maar ook via Social Schools staan wij graag met u in contact
.